گروه بین‌الملل: تحلیلگران اطلاعاتی غرب و منابع خبری شبه‌نظامیان طالبان می‌گویند، طالبان در حال برنامه‌ریزی برای انجام عملیات بزرگی در فصل زمستان است تا طی آن شهر کابل را هدف قرار دهد.

روزنامه گاردین دیروز به نقل از منابع خبری خود نوشت، در این عملیات گسترده هدف طالبان به کنترل درآوردن استانهای اطراف کابل و قطع شریان اصلی تجاری است که کابل را به شهر شرقی جلال آباد متصل می‌کند.

ناتو اکنون بخشهای اصلی مناطق درگیری نیروهای طالبان را در اختیار دارد و در عملیات دو روز گذشته نیروهای 40هزار نفری این سازمان در افغانستان نزدیک به70 نظامی‌طالبان کشته‌ شدند.

پیش از این و در یک دهه‌ای که از عمر پدیده طالبان در افغانستان می‌گذرد شبه نظامیان بیشتر در تابستان و بهار فعال بوده و با بیرون آمدن از پناهگاههای خود دست به حمله می‌زدند.

این نیروها معمولا با سرد شدن هوا به پناهگاه رفته و تا سال آینده بیرون نمی‌آمدند.
اما در یک سال گذشته با شدت گرفتن درگیریها در افغانستان و قدرت گرفتن طالبان، دیگر در فصل سرما هم شبه نظامیان طالبان از تحرکات خود دست نمی‌کشند.

در درگیریهای اخیر طالبان پیشرویهایی از جنوب به سوی پایتخت داشته‌است و در استان غزنی پناهگاههایی برای خود ایجاد کرده‌‌اند.

هدف عملیاتی که طالبان خود را برای انجام آن در زمستان آماده می‌کند تصرف کابل نیست چرا که این انتظار غیر منتظره‌ای است. اما طالبان می‌خواهد در این عملیات ثبات دولت کرزای را حتی در پایتخت هم به خطر بیاندازد.

تغییر شیوه جنگ سنتی طالبان با این عملیات نشانه دیگری است از ظهور طالبان جدید که رسانه‌های غربی مدتی است درباره آن سخن می‌گویند.

درگیری‌های روزانه در افغانستان اگر چه از فرط تکرار بازتاب چندانی در رسانه‌ها ندارد اما روز به روز ابعاد جدیدتری می‌گیرد.

ناتو دیروز اعلام کرد، در درگیری نیروهای این سازمان با شبه نظامیان طالبان که به یک پایگاه نظامی‌در جنوب حمله کرده بودند بیش از 70 شبه‌نظامی‌کشته شدند.

از سوی دیگر انفجار یک بمب جاده‌ای به کشته شدن یک سرباز ناتو و مجروح شدن هشت تن دیگر منجر شد.

نیروهای ناتو در این حمله از هلی کوپتر و موشکهای هوایی استفاده کردند.
این درگیری که در استان اورزگان روی داده پس از آن اتفاق افتاد که یک گروه حقوق بشر بین‌المللی از نیروهای ناتو به خاطر تاکتیکهایشان که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد به شدت انتقاد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر که در نیویورک واقع است از ناتو در کنار نیروهای طالبان به خاطر تاکتیکهایشان که به مرگ دهها و صدها غیر نظامی‌منجر شده و می‌شود انتقاد کرده است.

کد خبر 6824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز